Nieuws, Blog & Portfolio

Bekijk ons werk, laatste nieuws en weetjes

Wat is beter voor mijn bedrijf, Office 365 of G suite?

Wat is beter voor mijn bedrijf, Office 365 of G suite?

Geen enkel bedrijf kan zonder office pakket: Tekstverwerker, Spreadsheets, Presentaties en E-mail allemaal samengevoegd tot 1 pakket en natuurlijk: Online opslag zodat je overal en altijd bij je bestanden kan. We noemen dit ook wel “cloud productivity apps” of wanneer je van een compleet pakket spreekt: “cloud productivity suites”

Office 365 en G Suite

De twee grootste spelers op de markt zijn Google en Microsoft. Beide bieden hun software aan als abonnementsvorm zodat je altijd over de laatste versie beschikt. In veel opzichten zijn ze hetzelfde maar er zijn wel degelijk verschillen. 

G Suite van Google bevat:

  • Gmail, 
  • Google Drive, 
  • Google Documenten, 
  • Spreadsheets, 
  • Presentaties, 
  • Agenda, 
  • Keep, 
  • Hangouts 
  • en andere Google-apps waar u er waarschijnlijk al een aantal van gebruikt ;)

Microsoft's Office 365 bevat: 

  • Outlook, 
  • OneDrive, 
  • Word, 
  • Excel, 
  • PowerPoint, 
  • One Note, 
  • Skype 
  • en andere Microsoft-apps.

Beide pakketten bieden opties voor kleine en grotere bedrijven. Pricing & abonnementen gaan per gebruiker.
Het geeft je direct toegang tot alle benodigde professionele zakelijke hulpmiddelen. Ook kun je eenvoudig uitbreiden naarmate je bedrijf groeit door simpelweg meer werknemers toe te voegen of door je account te upgraden.


Prijzen G Suite en Office 365

De prijs is natuurlijk altijd een belangrijke factor bij het nemen van een beslissing. Je wilt een oplossing kiezen die past bij je budget.

Prijzen van G Suite

G Suite komt in 3 eenvoudige versies:

  • Basic: €5,20 per gebruiker per maand
    met 30 GB opslag.
  • Business: €10,40 per gebruiker per maand
    met onbeperkte opslag.
  • Enterprise: €23,- per gebruiker per maand
    met onbeperkte opslag.

Opmerking: bij de Business en Enterprise abonnementen is onbeperkte opslag alleen beschikbaar als je meer dan 5 gebruikers hebt. Bij minder dan 5 gebruikers krijg je 1 TB opslaglimiet voor elke gebruiker.

Prijzen van Office 365

Office 365 wordt geleverd met drie verschillende abonnementen voor middelgrote en kleine bedrijven. 

  • Business Essentials: €4,20 per maand per gebruiker
    met alleen web en mobiele versies van apps
  • Business: €8,80 per maand per gebruiker
    met inbegrepen desktop apps
  • Business Premium: €10,50 per maand per gebruiker
    met inbegrepen desktop apps

Bovenstaande prijzen zijn voor een jaarabonnement. Liever per maand? Dan worden de prijzen als volgt:

  • Business Essentials: €5,10 per maand per gebruiker
    met alleen web en mobiele versies van apps
  • Business: €10,60 per maand per gebruiker
    met inbegrepen desktop apps
  • Business Premium: €12,60 per maand per gebruiker
    met inbegrepen desktop apps
  • Enterprise: Vanaf €6,70 per maand per gebruiker
    zonder Office apps dus deze negeren we verder
  • Enterprise / ProPlus: Vanaf €12,80 per maand per gebruiker
    met inbegrepen desktop apps

Welke is goedkoper?

Beide oplossingen bieden concurrerende prijzen, waardoor het moeilijk is om te beslissen welke het meest geschikt is. Gelukkig zijn er andere beslissende factoren.

Je kunt met Office 365 Skype for Business gebruiken om te bellen. Dit is beschikbaar is voor Business Premium en hogere abonnementen. U moet ook Skype-tegoed kopen om lokaal te bellen. Met G Suite kun je alleen gratis onderling bellen met Google Hangouts.

G Suite biedt onbeperkte cloudopslag met hun business- en enterprisepakketten voor meer dan 5 gebruikers.

Aan de andere kant biedt Office 365 1TB cloudopslag met alle abonnementen inclusief het kleinere business essentials-abonnement. Dit is veel opslagruimte, maar het is niet onbeperkt.

Winnaar: G Suite


Functionele verschillen Office 365 en G Suite

Beide pakketten bieden tal van functies waarmee je jouw bedrijf efficiënt kunt runnen. Laten we die functies eens bekijken en zien hoe Office 365 en G Suite op elkaar aansluiten.

Professionele zakelijke e-mail:

Met zowel G Suite als Office 365 kun je professionele zakelijke e-mailaccounts maken met je eigen domeinnaam.

G Suite - Gmail for business

Met G Suite kun je een domeinnaam registreren of uw bestaande domeinnaam gebruiken om e-mailaccounts te maken. Je kunt ook meerdere e-mailaliassen voor elke gebruiker maken tot een maximum van 30.

G Suite gebruikt dezelfde technologie als Gmail, wat betekent dat je dezelfde vertrouwde interface voor uw zakelijke e-mailadres gebruikt. Je e-mail werkt dus ook met Gmail-apps voor mobiele apparaten.

Als je de voorkeur geeft aan een desktop-e-mailclient, kun je je e-mail gebruiken met alle populaire clients zoals Microsoft Outlook, Mail for Max en Thunderbird.

Office 365 - Outlook for business

Met Office 365 kun je natuurlijk ook eenvoudig professionele e-mailadressen maken met je eigen domeinnaam. Het biedt tot 400 e-mailaliassen per gebruiker.

Office 365 gebruikt Outlook als de mailing-app met een webversie, een complete desktop e-mailclient en mobiele apps. Er bestaan twijfels over de het gebruik van de mobiele en web-apps van Outlook, maar hun desktop-client is natuurlijk behoorlijk populair.

Je kunt je Office 365-e-mailadres ook gebruiken met andere e-mailclients en je kunt deze e-mails zelfs ontvangen in je Gmail.

Opslag en delen van bestanden in de cloud.

Een van de belangrijkste redenen om een Officepakket te gebruiken, is het opslaan van bestanden. Je kunt al je bestanden in de cloud opslaan, zodat je ze overal en op elk apparaat kunt openen en eenvoudig kunt delen.

Zowel G Suite als Office 365 maakt het opslaan en delen van bestanden redelijk eenvoudig.

G Suite - Google Drive Cloud Storage

G Suite biedt 30 GB cloudopslag voor elke gebruiker met het basisabonnement, onbeperkte opslag met business- en enterpriceabonnement, 1 TB opslag voor elke gebruiker als je minder dan 5 gebruikers hebt binnen een business- en enterpriceabonnement.

G Suite maakt gebruik van Google Drive om bestanden op te slaan en te beheren. Het wordt geleverd met apps die je kunt downloaden op je mobiele apparaten of desktopcomputer. Hiermee heb je gemakkelijk toegang tot bestanden die zijn opgeslagen in de Drive, maar kunnen ook offline beschikbaar gemaakt worden.

Google Drive maakt het ook super eenvoudig om bestanden te delen met  collega's, opdrachtgevers, of andere relaties. Je kunt delen via e-mail, anderen toestaan een bestand te bekijken of te bewerken, of eventeel anderen toestaan ze te downloaden.

Het heeft een superieure zoekfunctie voor het vinden van bestanden, gedeelde mappen, teamdrive (een Google Drive gedeeld met alle gebruikers binnen je account) en een geweldige interface. 

Last but not least: Heel veel andere productiviteits-apps kunnen backups opslaan of bestanden delen m.b.v. google drive! 

Office 365 - OneDrive Cloud Storage

Office 365 biedt 1 TB cloudopslag voor elke gebruiker voor alle abonnementsvormen. Dit is veel opslagruimte, maar het is niet onbeperkt. Elke gebruiker krijgt ook 50 GB e-mailopslag die los staat van de opslaglimiet van de Drive.

Office 365 gebruikt OneDrive om bestanden op te slaan en te beheren, welke ook wordt geleverd met desktop-, mobiele en web-apps. Net als Google Drive kun je bestanden synchroniseren met OneDrive en deze eenvoudig delen.

Als je een Windows 10- of Windows 8-pc gebruikt, is OneDrive geïntegreerd in die besturingssystemen. Dit maakt het opslaan van bestanden in de cloud en delen nóg eenvoudiger. Je kunt ook bestanden rechtstreeks vanuit OneDrive naar Microsoft Office en andere standaard-apps op uw pc openen.

Kantoorprogramma's / -hulpmiddelen in Office 365 en G Suite

Zowel Office 365 als G Suite worden geleverd met verschillende applicaties om documenten, spreadsheets, presentaties en meer te maken. Je kunt bestanden in die apps ook rechtstreeks vanuit je cloudopslag bewerken.

Apps in G Suite

G Suite wordt geleverd met populaire Google-apps zoals Gmail, Google Docs, Spreadsheets, Presentaties, Google Agenda, Keep, Hangouts en Photo's.

Deze applicaties werken het beste in een desktopbrowser, op alle besturingssystemen. Google heeft ook overal mobiele apps voor, voor zowel Android als iOS. Als je al een Android-telefoon gebruikt, zijn de mobiele versies mogelijk vooraf al geïnstalleerd.

Google heeft ook offline versies van sommige apps, maar wel gewoon geopend worden in de browser. De offline functionaliteit is echter vrij beperkt en je moet een bestand afzonderlijk beschikbaar maken voor offline bewerking.

G Suite wordt dus niet geleverd met volwaardige desktop-programma's die je op je computer kunt gebruiken. De online applicaties zijn echter vrij rijk aan functies en in de meeste gevallen werkt dit prima. 

Vanwege de "online-only" functies zijn G Suite-apps met name geschikt voor teams op afstand of organisaties die al hun gegevens in de cloud opslaan.

Apps in Office 365

Een Office 365 zakelijk abonnement geeft je toegang tot de bekende Microsoft Office-apps zoals Word, Excel, Powerpoint, Outlook en OneNote. Voor desktopcomputers zijn deze programma’s nog steeds het meest uitgebreide en complete officepakket op de markt.

Office 365 biedt ook webversies en mobiele versies van deze programma’s, maar ze zijn beperkt vergelijkbaar met Google Docs. De desktop-apps van Office 365 stellen een zeer hoge standaard waarmee geen enkele web- of mobiele app kan concurreren.

Voor bedrijven met met Windows-pc's en die “gebonden zijn aan het Microsoft-ecosysteem”, zijn deze apps een geweldige optie en kunnen ze een beslissende factor zijn in welke aanbieder je kiest.

Samenwerkingstools in G Suite versus Office 365

De belangrijkste reden waarom bedrijven cloudgebaseerde kantoorpakketten willen gebruiken, is om samenwerking eenvoudiger te maken. Dit is een van de belangrijkste verkoopargumenten voor zowel G Suite als Office 365.

Samenwerkingstools in G Suite

G Suite startte vanaf het begin meteen met enkel cloud-gebaseerde apps. Vanaf de eerste dag was hun belangrijkste focus eenvoudig delen en communiceren tussen teams. Het wordt geleverd met Hangouts voor videoconferenties en sms-berichten.

Met G Suite kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd aan een bestand werken. Gebruikers kunnen opmerkingen en notities bij documenten achterlaten, suggesties doen, wijzigingen bekijken en teruggaan naar een eerdere versie.

Met Google Agenda en Google Keep kunt u eenvoudig taken, takenlijsten, evenementen en tijdlijnen maken, zodat u ze kunt delen met uw team, opdrachtgevers, cliënten, etc. 

Samenwerkingstools in Office 365

Office 365 probeert het gedrag en uiterlijk van de desktopversies van Microsoft Office na te bootsen. Dit maakt hun samenwerkingstools iets moeilijker te ontdekken en te gebruiken.

Met Office 365 kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd aan hetzelfde document werken. Gebruikers kunnen gemakkelijk notities, opmerkingen en suggesties achterlaten.

Het pakket maakt gebruik van Skype voor tekstberichten en videoconferenties. Hoewel het gratis Skype-naar-Skype-videoconferenties en -audiogesprekken heeft, heeft het geen gratis Skype-naar-telefoongesprekken. U moet een Skype-nummer en tegoed kopen om lokaal of internationaal te bellen.
Opmerking: Skype voor Bedrijven is niet beschikbaar met Office 365 Business en Business Essentials-abonnementen. Het is alleen beschikbaar voor Business Premium- en Enterprise-abonnementen.

Over het algemeen loopt Office 365 een beetje achter op het gebied van samenwerkingstools, waardoor het minder geschikt is voor externe teams / flexwerkers.

Beveiliging van G Suite en Office 365

Beveiliging is een van de grootste zorgen van bedrijven bij het gebruik van cloud-diensten. Hieronder beschrijven we hoe beide pakketten zorgdragen voor de beveiliging

G Suite-beveiligingsfuncties

G Suite is gebouwd op de cloudinfrastructuur van Google en gebruikt dezelfde beveiligingsniveaus die Google zelf gebruikt. Dit omvat automatische detectie van verdachte activiteiten, phishing en andere hackpogingen.

Als beheerder kun je met Google verschillende beleidsregels instellen om ongeautoriseerde toegang tot je beheerdersconsole of een van de gebruikersaccounts te voorkomen. Je kunt Two-Factor-authenticatie gebruiken en afdwingen voor al je gebruikers.

Het wordt ook geleverd met een functie voor het beschermen van gegevenslekken, waar je trefwoorden kunt instellen om uitgaande communicatie te blokkeren. G Suite heeft ingebouwde spam-, virus- en malwaredetectie die alle documenten en bijlagen scant.

Office 365 beveiligingsfuncties

Met Office 365 kun je Multiple Factor Authentication inschakelen voor alle gebruikerswachtwoorden. Het gebruikt ook Microsofts eigen AI-tools om de werkgewoonten van elke gebruiker te herkennen en verdachte activiteiten te detecteren en te markeren als er iets misplaatst lijkt.

Office 365 bevat een hulpprogramma voor het voorkomen van gegevensverlies en ter bescherming tegen gegevensdiefstal of lekken. Het bevat een "device management tool" zodat je de gebruikerstoegang kunt beperken tot specifieke apparaten die door het bedrijf zijn uitgegeven. 

Office 365 gebruikt ook de spam-, virus- en malwaredetectietools van Microsoft om alle documenten, e-mails en bijlagen te scannen.


Vergelijk Office 365 en G Suite: Welke is beter?

Hierboven zijn vele features, voor- en nadelen beschreven van beide pakketten. Maar welke is nu de beste? Om eerlijk te zijn kan dit dus voor iedereen verschillen. Ze bevatten op veel gebieden dezelfde eigenschappen, hulpmiddelen, functionaliteiten en zelfs de prijs is redelijk vergelijkbaar. 

We zetten alles nog even overzichtelijk onder elkaar:


Features G Suite Office 365
Prijs
gebr/mnd
Basic: €5,20
Business: €10,40
Enterprise: €23,-
Business Essentials: €4,20
Business: €8,80
Business Premium: €10,50
Enterprise: v.a. €6,70
Cloud Storage Basisabo: 30 GB
Anders: Onbeperkt
(1 TB bij minder dan 5 gebruikers)
1 TB
50 GB email opslag
Apps Docs, Sheets, Slides, Keep, Calendar, Hangouts, Gmail, Photos Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook
Gemak Betere admin functionaliteiten.
Betere online en mobiele apps
Betere Desktop programma's
Samenwerking Live samenwerken.
Hangouts voorvideoconferenties en SMS
Live samenwerken.
Skype for Business (Alleen met Premium or Enterprise)
Beveiliging Veilige zakelijke e-mail
Google's cloud security protection
Two-Factor Authentication
Data Loss and Leak Prevention
Ingebouwde spam, virus, en "unusual activity" detectie
Veilige zakelijke e-mail
Microsoft's cloud security technology
Multi-Factor Authentication
Data Loss and Leak Prevention
Ingebouwde spam, virus, en "unusual activity" deectie




Conclusie

Office 365 en G Suite zijn beide geweldige pakketten. Beide stellen je bedrijf in staat om samen te werken, bestanden online op te slaan en gemakkelijk te delen. Ze geven je allebei de vrijheid om overal te werken met verschillende apparaten.

G Suite zou een betere keuze zijn voor kleinere bedrijven. Het is veel gemakkelijker te gebruiken, hun web- en mobiele apps zijn fantastisch, en je gebruikt waarschijnlijk al veel van hun apps zoals Gmail, Agenda, Foto's, Google Documenten en meer.

G Suite heeft ook een veel eenvoudiger admin-configuratiescherm met zeer uitgebreide documentatie. Als eigenaar van een klein bedrijf bespaar je hiermee tijd bij het toevoegen van medewerkers en het beheren van accounts.

Office 365 is meer geschikt voor grotere bedrijven waar alle werknemers vanuit één kantoor werken met een Windows-pc. Hun desktop-apps zijn ongeëvenaard, vooral als het bedrijf van oudsher is gebaseerd op het "Windows-ecosysteem".

Uiteindelijk komt je persoonlijke e-mail voorkeur waarschijnlijk neer op wat je gewend bent: Als je voor je persoonlijke e-mail Gmail gebruikt, zul je G Suite geweldig vinden. Als je gewend bent om Outlook te gebruiken, zul je Office 365 geweldig vinden.

Maar het kan nooit kwaad om beide pakketten nog eens goed te bekijken.